2009-02-03

I close my eyes and let the memories speak.

Såg du alla blickar som kastades överallt? Ljusen, röken, trängseln och musiken. Vi var alltid där, under samma sol, men i olika världar. Det var aldrig ämnat för dig. Det var han eller hon bakom eller han eller hon framför eller han eller hon brevid som var målet. Flyktbilder gömde sig i skuggorna. Motionless while moving. Händer. Nätter. Leénden. Främling bland främlingar, jag var den fria fågeln, fångad men lyckades fly och va lycklig ändå. Skuggorna bildade tillslut ditt ansikte, igen. Och jag kom tillbaka. Reflektioner av skönhet, de passerar utan att beskrivas. Sol på grå klippor och bar hud vid havet, saltstänk i ögonen, lukten av tång. Där satt vi och drömde om ett djup större än havet. Det var kanske det jag sökte. Blev tagen på bar gärning. Naken. Fångad i ljuset av två ögon, som växte långsamt men bestämt in i mig. Jag frågade om ditt namn, det fastnade aldrig, det var så olikt den jag såg innanför, men när jag nu sluter mina ögon är det fortfarande dig jag ser. Allt det där som döljde sig bakom. 'Skjut bort din lugg o våga se vad som finns där under'. Vackra ord som jag hört andra uttala tillägnades plötsligt mig. Jag stod på tå för att nå det här. Jag stod på tå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar det här.